Na nasledujúce roky má legendárna automobilová značka veľké plány. Pôvodne avizovala, že do roku 2035 elektrifikuje všetky automobily, ktoré bude vyrábať. Podľa najnovšieho vyhlásenia automobilky sa plány zmenili. Volkswagen plánuje vyrábať iba elektrické automobily už od roku 2033. Ďalšou veľkou métou tejto automobilky je predstavenie až desiatich nových elektromobilov, ktorých cena nepresiahne 25 000 €. Do tohto zoznamu budú zaradené aj základové modely, takže motoristi sa môžu tešiť napríklad aj na elektrickú verziu populárneho Passatu.
Značka Volkswagen tiež plánuje výrazne zmeniť svoju výrobnú stratégiu. Po novom sa bude riadiť podľa platformového myslenia, ktoré spočíva v tom, že sa vytvorí základný dizajn, z ktorého budú vychádzať viaceré modely. Automobilka si od tejto zmeny sľubuje úspory pri vývoji a výrobe nových áut.
Obľúbený automobilový výrobca má veľké ciele. Najväčší otáznik visí práve nad plánom produkovať elektrické autá s cenou do 25 000 €. Nie je momentálne zrejmé, či pri zostavovaní týchto plánov brala automobilka do úvahy aj súčasnú ekonomickú krízu, infláciu a možný nárast cien jednotlivých komponentov a súčiastok na výrobu vozidiel. Ak by sa však Volkswagenu podarilo prísť na trh s elektrickými autami za dostupnú cenu, motoristom by to jednoznačne prinieslo veľa pozitív.
Rumunský automobilový výrobca tentokrát stavil na praktickosť a priestrannosť. Na trh prichádza s modelom Jogger, ktorý má až 7 miest. Vozidlo má pohon len na predných kolesách, preto nejde o terénny voz, ale praktické rodinné auto do mesta. Jeho dizajn nepripomína SUV, ale skôr kombináciu kombi a MPV. V novom modely budú k dispozícii rôzne bezpečnostné a asistenčné systémy, ako je napríklad hľadanie slepého uhľa, parkovací asistent, automatické núdzové brzdenie alebo asistent pre rozbeh do kopca. Vozidlo jazdí na benzín, automobilka má však pláne v roku 2023 predstaviť hybridnú verziu tohto modelu a priniesť tak sedemmiestny hybrid za dostupnú cenu. Verzia s dieselovým motorom podľa všetkého na pláne nie je. Uvedenie modelu Jogger sa stretlo s prijatím a vyzerá to tak, že známa rumunská automobilka opäť prišla s autom, ktoré si obľúbia mnohí motoristi.
Globálna pandémia doslova zastavila bežný život a mnohí ľudia sa dostali do finančných ťažkostí. Vláda pripravila sériu opatrení, ktorými chce pomôcť firmám, podnikateľom a tiež bežným ľuďom. Jedným z týchto opatrení je aj zrušenie pokút za neplatnú TK a EK. Stalo sa tak v čase, keď stanice technických kontrol boli zatvorené. V súčasnosti sú už otvorené a fungujú v obmedzenom režime. Zrušenie pokút je však naďalej platné. Ako reagujú poisťovne?
Vo väčšine poisťovní platí to, že ak má klient objektívny dôvod na neabsolvovanie TK a EK, pri poistnej udalosti nebude poisťovňa brať do úvahy neplatnú technickú a emisnú kontrolu a zvolí individuálny prístup. Za objektívny dôvod sa požuje napríklad zrušený termín z dôvodu vyhlásenia mimoriadnej situácie. Zrušenie pokút sa však nevzťahuje na prípady, keď platnosť týchto kontrol vypršala oveľa skôr. Ak vodič jazdí na aute, ktoré má neplatnú TK a EK napríklad už od februára, pokutu aj tak dostane a pri šetrení poistnej udalosti bude poisťovňa brať do úvahy aj túto skutočnosť. Preto neodporúčame žiadnemu vodičovi spoliehať sa na rôzne úľavy a snažiť sa obchádzať vládne nariadenia či zákon.
Ministerstvo vnútra chce novelizovať cestný zákon. Kompletný návrh na zmenu v zákona chce rezort predložiť vláde do konca tohto roka. Jednou z pripravovaných zmien je zavedenie úplného zákazu obsluhy mobilného telefónu za volantom. Zvýšiť sa majú aj pokuty za porušenie tohto opatrenia z pôvodných 50 € na 100 €. Zákaz pritom platí nie len pre mobilné telefóny, ale aj pre audiovizuálne a ďalšie zariadenia, ktoré by mohli odpútať vodičovu pozornosť. Väčší pozor si budú musieť dávať aj vodiči, ktorí majú vodičské oprávnenie kratšie ako dva roky. Ak takýto vodič dvakrát poruší zákon, môže ho čakať preškolenie v autoškole, testy z cestnej premávky a sedenie u dopravného psychológa. Zmeny sa chystajú aj pre evidenciu vozidiel. Novelizácia by mala priniesť zrušenie kontroly vozidla pri prehlasovaní medzi okresmi. Jednotlivé značky vozidiel majú VIN čísla vyrazené na iných miestach, preto sa tieto kontroly ukázali ako neefektívne. Pri vypisovaní žiadosti o by sa do žiadosti mali vypisovať iba tie údaje, ktoré sa nenachádzajú v občianskom alebo technickom preukaze. Ďalšou zo zmien je zavedenie možnosti doručenia tabuliek s evidenčným číslom priamo na adresu.
Zisk poistného sektora sa za minulý rok zvýšil o 13%. Uviedla tak Slovenská národná banka vo svojej výročnej správe o finančnej stabilite v máji 2018. Napriek tomu, že zisk komerčných poisťovní vzrástol, naďalej pretrváva riziko pokrytia garantovaného výnosu zo životného poistenia, nakoľko investičné fondy poisťovní dlhodobo zaznamenávajú klesajúci trend. Ďalším problémom sú podľa odborníkov súdne spory v rámci povinného zmluvného poistenia, kedy poškodení žiadajú náhradu nemajetkovej ujmy. Túto náhradu si dlhé roky uplatňovali najmä politici, keď sa o nich hanlivo vyjadrovali médiá. Od roku 2014 sa náhrady za nemajetkovú ujmu začali domáhať aj klienti poisťovní, ktorých príbuzní boli usmrtení alebo zranení pri dopravných nehodách. Slovenské súdy do dnešného dňa registrujú okolo 500 žalôb za 68 miliónov za účelom náhrady nemajetkovej ujmy. Súdy sú v súčasnosti nejednotné v otázke, ako sa k týmto súdnym sporom postaviť. Dôkazom je aj fakt, že až v polovici prípadov bola náhrada za nemajetkovú ujmu priznaná. Slovenská kancelária poisťovateľov však varuje, že ak najvyšší súd upraví zákon v prospech klientov, počet žalôb by mohol rapídne narásť. To by mohlo viesť k výraznému zvýšeniu cien povinného zmluvné poistenia.
Značka Dacia vznikla v roku 1968 za účelom produkcie spoľahlivých a zároveň cenovo dostupných automobilov. Na Európskom trhu sa jej podarilo tento cieľ naplniť a medzi motoristami je Dacia stále veľmi populárna a obľúbená. V regióne Euromed zasa táto značka podporila ekonomický rozvoj tým, že výrazne prispela k demokratizácii automobilového trhu. Najpopulárnejšia je najmä v krajinách ako je Bulharsko, Rumunsko a Maroko. Prvé automobily značky Dacia boli vyrobené na základe licencie od spoločnosti Renault. Od roku je Dacia dcérskou spoločnosťou tejto francúzskej automobilky, čo jej výrazne pomohlo pri prieniku na európsky trh. Renault dokopy do Dacie investoval takmer 489 miliónov eur, no tieto investície sa určite vyplatili. Táto značka má dnes výrobnú továreň, ktorá je podľa európskych merítok považovaná za jednu z najkvalitnejších. Od roku 2013 je vo výrobných továrňach a priemyselných areáloch využívaná stratégia Renault Producion Way, podľa ktorej sú zavedené prísne výrobné štandardy s cieľom produkovať automobily najvyššej kvality. Okrem toho, že je Dacia označovaná za spoľahlivého výrobcu kvalitných automobilov, je známa aj tým, že svojim zákazníkom poskytuje cenovo dostupný servis. Značka doteraz splnila všetky svoje sľuby a na trh prinášala len kvalitné a spoľahlivé vozidlá. Ostával len dúfať, že to tak bude aj naďalej.
Aj tento rok prišlo v poisťovniach poskytujúcich PZP k zmenám cien, resp. k vydaniu nových cenníkov pre rok 2017. Klasicky prišlo k menším úpravám, niektoré sú však aj v dôsledku prijatia nového 8 %-ného odvodu z ďalších neživotných poistení. Doteraz tento odvod platili poisťovne len zo zákonného poistenia. Táto zmena môže mať teda za následok isté zvýšenie cien PZP, keďže už dlhodobo sú tie u nás jedny z najnižších v rámci EÚ. Poisťovne preto nedosahovali v povinnom zmluvnom poistení zisky a práve naopak – poistné plnenia v mnohých prípadoch dotovali z ostatných poskytovaných produktov. Pri platení odvodov to však už nebude možné. Logicky sa tak navýšia ceny poistného v povinnom zmluvnom poistení. Nie však u každého a nie rovnako. Vyberáme najdôležitejšie kritéria a skupiny, ktorým sa môže cena upraviť:
Ako vidieť, každá poisťovňa má rôzne kritériá a spôsob stanovovania ceny poistného v povinnom zmluvnom poistení. Aktuálne zmeny sa nedajú presne zhodnotiť, keďže niekomu môže cena narásť o 4 %, niekomu o 40 %, ale niekomu sa môže o 20 % znížiť. Preto najlepším spôsobom, ako ušetriť, je porovnať si ponuky všetkých poisťovní na základe svojich konkrétnych údajov.
Od 1. februára 2017 budeme platiť registračné poplatky za prihlásenie vozidla do evidencie po novom. Niektorým vodičom sa podarí ušetriť, niektorí si však priplatia. Navyše sa bude takýto poplatok platiť pri každom, teda nie len prvom, prihlásení.
Výška nového registračného poplatku sa bude odvíjať od výkonu vozidla a od koeficientu zostatkovej hodnoty vozidla. Majitelia áut s výkonom do 176 kW by tak mali ušetriť, ešte viac, ak je ich vozidlo staršie. Vyššie registračné poplatky budú mať majitelia silnejších a nových vozidiel.Maximálne až vo výške 3 900 € (pri výkone viac ako 254 kW).
Zlou správou ostáva, že poplatok, aj keď nižší, budeme platiť pri každom prihlásení, teda aj pri kúpe ojazdeného vozidla. Doteraz bol poplatok pri prepise jednotný vo výške 33 € bez ohľadu na výkon a vek vozidla. Navyše to platí aj pre prípad prepisu z lízingovej spoločnosti po skončení lízingu.Ušetria iba majitelia vozidiel s alternatívnymi pohonmi (LPG, CNG, hybridy) – 50 % z poplatku a držitelia preukazov ZŤP – 50 % z poplatku, v prípade poberania kompenzačného príspevku 100 % z poplatku.
Ak sa vám stalo, že vám kamienok z predchádzajúceho auta poškodil čelné sklo, určite viete, že riešenie nebolo jednoduché. Poisťovne síce v minulosti preplácali takéto škody z PZP, neskôr sa tomu však bránili. Vodiči si tak museli opravy hradiť zo svojho. Ani v zákone o cestnej premávke či PZP nie je žiadnym spôsobom definovaný takýto prípad. Oprieť sa dá len o to, či bola škoda spôsobená na základe príčiny majúcej pôvod v prevádzke vozidla. A práve tu nastával problém. Poisťovne tvrdili, že odletenie kamienka z predchádzajúceho vozidla takou príčinou nie je, poškodení opak.
Východisko nachádza aj Najvyšší súd SR, ktorý vo svojom stanovisku zo dňa 3.6.2014 dáva za pravdu vodičom. Keďže ide o stanovisko najvyššieho súdneho orgánu na Slovensku, stáva sa istým spôsobom záväzným a vytvára precedens pre takéto prípady. Každý klient s takýmto poškodením, ktorému poisťovňa odmietne škodu preplatiť a obráti sa na súd, takýto spor vyhrá. Na základe uvedeného stanoviska. Poisťovne si musia samé zvážiť, či do takéhoto rizika pôjdu a budú riskovať zbytočné súdne poplatky.
Od konca augusta 2015 nie je možné uzatvárať nové poistné zmluvy v poisťovni ASTRA. Do tejto situácie sa poisťovňa dostala vďaka dlhodobým problémom materskej poisťovne v Rumunsku. Aj keď sa zo začiatku zdalo, že platné zmluvy PZP a iných produktov budú aj naďalej v správe poisťovne, nestalo sa tak. Klienti mali možnosť uzatvoriť dohody o ukončení poistenia alebo ich k výročiu vypovedať. Následne bolo 3.12.2015 rozhodnuté o začatí likvidácie. Tá sa však na základe odvolania hlavného akcionára posunula až na 28.4.2016, kedy bolo prvotné rozhodnutie z decembra potvrdené a stalo sa právoplatným.
Aktuálne sa tak riešia všetky záväzky poisťovne, kam spadá aj vyplatenie klientov – či už ich nespotrebované poistné alebo poistné plnenia z poistných udalostí. Klienti si tieto pohľadávky nárokovali prostredníctvom rumunského garančného fondu, prípadne toho slovenského. Poisťovňa by tak mala urobiť v priebehu roka 2016.
Najdôležitejšou zmenou, ktorá sa prijala v rámci úpravy evidencie vozidiel, je snáď prítomnosť nového majiteľa už pri odhlasovaní vozidla. Zmena bola prijatá, aby sa predchádzalo fiktívnym prepisom na osoby, ktoré ani netušili, že je na ne prehlásené vozidlo. Po novom tak musí nový majiteľ potvrdiť prepis svojou prítomnosťou. Nevyžaduje sa iba v niekoľkých prípadoch:
Medzi ďalšie zmeny patrí povinnosť prevádzkovateľov autobazárov prikladať pri predaji vozidla k žiadosti o odhlásenie aj zmluvu o sprostredkovaní predaja s podpisom pôvodného majiteľa a splnomocnenie s overeným podpisom nového majiteľa (prípadne doklad o nadobudnutí vlastníctva).
Pri prevode držby sa pôvodnému majiteľovi vozidla odoberie malý technický preukaz (kartička) a vydaný bude novému až pri prihlasovaní vozidla. Ostane mu len veľký technický preukaz.
V prípade prepisu je potrebné vozidlo prihlásiť štandardne do 30 dní od jeho odhlásenia. V neskoršom termíne je nutné priložiť odborný posudok. Ak však nový majiteľ neprihlási vozidlo ani do 60 dní, jeho doklady aj TEČ sa budú pokladať za odcudzené a v prípade kontroly mu ich môžu kedykoľvek zadržať.
Skôr administratívnou zmenou je potreba predkladať žiadosti o prihlásenie vozidla v novom formáte vo veľkosti A3 ako obojstrannú brožúru. Pre prípadnú tlač vydalo ministerstvo aj manuál, kto takú možnosť nemá, môže si tlačivo vyzdvihnúť na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte.
Ak patríte k vodičom, ktorí sú zodpovední a jazdia dlhé roky bez spôsobenej dopravnej nehody, máme pre vás dobrú správu. Naopak však určite nepotešíme tých „škodovejších“ vodičov. Od apríla sa totiž do platnosti dostáva zmena zákona o povinnom zmluvnom poistení, na základe ktorej budú musieť poisťovne pri stanovovaní ceny poistného zohľadňovať škodový priebeh vodiča. Pôjde tak o individuálne priraďovanie bonusov alebo malusov. Doteraz niektoré poisťovne využívali bonus za bezškodový priebeh a klienti získali istú percentnú zľavu. Odteraz to bude povinnosťou všetkých poisťovní. Limit maximálneho bonusu je stanovený na 60 %. Už konkrétny spôsob a princíp, podľa ktorého budú poisťovne výšky bonusov a malusov prideľovať, je na samotnej poisťovni. Určite sa tak budú u jednotlivých poisťovní líšiť.
Zákon opäť nemyslí na všetko
Zákon tiež nestanovuje, odkiaľ majú poisťovne získať relevantné informácie o spôsobených škodách. Informácie z vlastných zdrojov pravdepodobne nebudú pokrývať celé obdobie poistenia daného klienta. Smerodajné by mali byť písomné potvrdenia, ktoré klientom zasielajú poisťovne po ukončení poistného vzťahu. Či je však reálne predpokladať, že ich klienti všetky aj majú, je otázne. Zatiaľ nepomôže ani dlhoočakávaný centrálny register škôd, keďže ešte stále nie je.
Tieto zmeny klientov PZP určite potešia
Spolu so zavedením bonusov a malusov do PZP sa zavádzajú aj isté úľavy pre klienta, ktorému vypovedala poisťovňa zmluva z dôvodu neplatenia. Na jednej strane sa stanovila maximálna výpovedná lehota na 3 mesiace. Odstránia sa tak síce ojedinelé, ale predsa prípady, že poisťovňa dlhšie zmluvu evidovala ako nezaplatenú, a potom vyžadovala od klienta úhradu nedoplatku. Na druhej strane si už môže klient vybrať ktorúkoľvek poisťovňu. Doteraz si nové poistenia musel uzatvoriť opäť v tej poisťovni, ktorá mu pre neplatenie PZP zrušila.
Ak sa teda na zmeny pozrieme celkovo, malo by ísť v prvom rade o zmeny prospešné pre klientov. Najmä tých zodpovedných.
Zavolajte nám na naše telefónne číslo a my Vám radi poradíme!